Info etter beboermøter 2018
I uke 3 ble det avholdt beboermøter for rekkehusgruppene og i uke 4 for lavblokkene.
Følgende ble presentert og diskutert på møtene:
- Parkering: styret jobber videre med parkeringsløsninger for borettslaget og vil presentere mer på kommende generalforsamling. Styret vil forsøke å få på plass gode parkeringsløsninger for samtlige beboere.
- El-bil: permanente løsninger for lading av el-biler henger tett sammen med parkeringsmulighetene i borettslaget. Når parkeringsløsninger er etablert vil det bli enklere å få til permanente løsninger for lading. Styret ser også på muligheter for å få til ladestasjoner i området dedikert til beboerne i borettslaget. Ut over dette anbefaler vi å følge retningslinjer for lading av elbil på www.dsb.no
- Samling av postkasser: borettslaget er pålagt av Posten å samle postkasser. Styret presenterte en oversikt over hvor samlestativene vil bli plassert rundt om i borettslaget. Like postkasser kjøpes inn og merkes med adresser. Postkassene vil være låsbare. Posten vil da ikke lenger bruke eksisterende postkasser. Mer info kommer når installasjon nærmer seg.
- Radon: Det er installert radonreduserende tiltak i flere rekkehus. Ny radonmåling pågår i de berørte boligene. Det vil bli iverksatt ny måling av gruppe 1 og 2. Gruppe 7 og 8 vil bli målt neste vinter.
- Forsikring og skader: Det er for tiden flere skader relatert til vann og våtrom. Borettslagets forsikring dekker følgeskadene, men ikke årsaken. Som følge av dette har forsikringspremien økt en del. Det er viktig å påse at sluk er fri for hår osv. slik at disse ikke går tett. Om badet er gammelt er det lurt å få en rørlegger til å sjekke tilstanden til membranen. Vedtektene beskriver borettslagets og andelseiernes vedlikeholdsplikt. Vedlikeholdsplikt betyr å ha et ansvar for å påse at boligen er i forsvarlig stand. Oppstår det skade som følge av vann, brann osv. kommer forsikringen inn i bildet. Ta kontakt med styret om det oppstår skader eller ved andre spørsmål.
- Tak: Utenom gruppe 7 og 8 så ble ikke tak byttet ved sist renovering og flertallet er gamle. Styret ser først på å skifte tak i gruppe 1 og 2 da disse er belastet med lekkasjer.
- Maling: maling av topprekker planlegges til våren. Det planlegges ytterligere maling der det er behov. Maling som mangler etter renovering av gruppe 1, 2, 7 og 8 vil bli tatt til våren.
- Trampoliner: styret ser på nye retningslinjer for trampoliner. Styret planlegger å presentere et forslag til generalforsamlingen. Inntil da er det viktig at de som har trampoliner påser at de er trygge å bruke, godt sikret og ellers følger de anbefalinger fra produsenten. Grøntarealene under trampolinene må vedlikeholds av eierne av trampolinen, eventuelt flytte trampolinene mellom hvert klipp slik at gresset under blir holdt nede.
- Husleie: Flere husleier er blitt justert før jul for å tilpasses lånekostnader eller økende vedlikeholdsbehov. For gruppene 3, 4, 5, 6, 9, 10 ,11 og 12 vurderes vedlikeholdsbudsjettet nå som robust og bør gi forutsigbarhet fremover. For gruppene 1, 2, 7 og 8 er vedlikehold budsjettert ned da disse er forholdsvis nyrenoverte. Dette ble også gjort på tidligere renoverte grupper. For disse gruppene er det hovedsaklig nedbetaling av lån som er største bidragsyter for økning av husleien.
Hva husleie blir brukt til ble også diskutert. Husleien fordeler seg grovt mellom 85 % faste utgifter og 15 % variable utgifter. De variable utgiftene er i hovedsak å legge av midler til vedlikehold. De faste utgiftene er blant annet lån (ca. 50 %), kommunale avgifter (ca. 15 %), forsikring (ca. 7,5 %), TV-pakke, vaktmester og BATE utgifter.
Med vennlig hilsen
Styret